torsdag 27 april 2017

Vem vet var NAPPträdet växer?


Lika pigga och springsugna som förra veckan står Äventyrslöparna och väntar på skolgården, redo att ge sig i väg. Solen skiner, humöret är på topp. Vad väntar vi på?!
Dagens runda ska komma att ta oss genom Solbacken, Dammfri, bort till Kronprinsen, Rönneholmsparken, Erikslust och Mellanheden. Många namn att hålla reda på och ofta hörs ”Här känner jag igen mig!”, ”Här bor min faster!”

 

På väg mot Kronprinsen träffar vi på en av Fröknarna från Backåkern/Bellevue Gård och vi passar på att bli fotograferade hela gruppen tillsammans. Vi tittar på Kronprinsen och ser hur huset blir allt ljusare i färgen ju högre det blir. Kronprinsen var länge Malmös högsta hus innan Turning Torso byggdes, det vet de flesta. Några har ätit i restaurangen på toppen och några har bowlat på botten.

 
Vi tar mellis uppe i en trädkoja i Rönneholmsparken. Tränger ihop tio stycken och mumsar på mackor och morötter. Sen är det tid för lek på lekplatsen. Snurra, gunga, balansera …


Mitt bland alla vanliga träd står ett alldeles ovanligt träd fullt av nappar! Barnen blir nostalgiska när de pratar om sina gamla nappar och jag berättar den spännande historien om när en av mina pojkar, när han var liten, tappade sitt ”nappknippe” ner i den konstgjorda sjön på Tivoli i Köpenhamn och karparna genast började ”nappa” efter napparna, och hur jag snabbt räddade napparna genom att låna en käpp av en gammal dam och med den lyckades fiska upp napparna! Puh, det var i grevens tid innan napparna skulle ha försvunnit i djupet…

    


Nu stormar vi mot Mellanhedsparken, springer baklänges sista biten över gräset och fikar på de magiska kexen. Vilka superkrafter vi får av dem. En pojke i löpargruppen tar ledningen tillbaka till skolgården. Vi samlas vid båten. Hur långt har vi sprungit? Vi gissar och rätt svar är 5,1 km. Två timmars frisk luft och en halv mils äventyrslöpning i benen är inte dåligt. Inte dåligt alls…!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar